söndag 18 september 2011

Wienerpölse med bacon

Pölsen har tyvärr inte den bästa innerhållsförteckningen.
Men jag tycker den är god så några gånger
om året får den faktiskt slinka ner!

Väldigt enkla att göra. Köper man en exakt likadan hos
pölsemannen kostar den 26kr. Styck.

Den oroliga smörbristen har ännu inte påverkat mig! :)

Pressa ner alla korvar i en stekpanna. Glöm inte bort dom.
Svartbrända korvar smakar liksom lite sådär.
Konstigt nog är det oftast det jag äter till middag.
Svartbränd mat. Hur senil får man bli?

Men idag var jag inte senil, tack och lov! Kändes nästan som
om man åt rå korv men tanke på hur dom brukar se ut, haha.

En klick av världens bästa bea samt en klick ketchup.
Jaja, jag vet. Jättemycket ketchup blev det. Men jag åt bara en
tredjedel. Måste vara av gammal vana jag lade på så mycket.

Ett paket winerpölse, 30 kr
Ett paket bacon, 5kr
En tredjedels burk bea, 5kr
Ketchup, 1kr

Summa för dagens mat; 41kr!

Dyraste hemmalagade maten än så länge. Eller nja, hemmalagad? Snarare industrikorv. Jag tycker det är roligt att tacosen igår blev billigare trots många goda ingredienser. Jag får hela tiden höra att LCHF är så himla dyrt. "Men guuu oxfilé kostar liksom typ 200kr kg? Allt annat kött är också så himla dyrt!" Hur har du råd att äta det?!" "Kött är faktiskt jättedyrt, ägg också, speciellt ekologiska som du envisas med att äta."
Jag har så många svar på dessa frågor, men vi kan väl dra några av dom snabbaste?

  1. Jag äter inte mer kött nu än vad jag gjorde tidigare.
  2. Men jag äter mer fett däremot och fett är ganska billigt.
  3. Lösgodis kostar mellan 69-79kr/kg. Det verkar dock inte en fattig barnfamilj ha några problem med. Ett kilo bara sådär, det kränger man ju på en helg! Lösgodis i färdiga påsar kostar ofta mellan 200-300kr/kg. Men det glömmer man att kolla.
  4. I mina ögon är det kolhydraterna som är dyra. Inte alltid i jämförspris per kg, men om man jämför med hur mycket mer man måste äta på sockerdrift jämfört med fettdrift så blir det skillnad! Räkna själv om du inte tror mig. ☺
Ge gärna förslag på hur jag skulle kunna hålla mig mätt en hel dag på cirka 29-41kr, med kolhydratkost! Jag är jättenyfiken. 29 spänn per dag klarar jag mig lätt på LCHFkost nämligen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fritt fram att säga vad Du tycker! ☺