tisdag 6 september 2011

Det hemliga köttbulletricket!

1 kg fläskfärs, 3 ägg, 2 lök, kryddor

En av mina bästa vänner i köket!

Okej, så man gör så här. Ta skopan...

.. å sleva upp en klick kött..

..släpp sedan i stekpannan (varm)

ensam köttbulle är ingen bra kött bulle

Många köttbullar är bra köttbullar!
Håller tummarna för att ingen kände sig idiotförklarad, hahaha. ☺ Sista vändan rullade jag faktiskt för hand, fick liksom ett ryck av att känna mig som en liten kärring på 60-talet och så blev det! (Jag refererar ofta till 50- och 60-talet när det känns som jag gör något jäkligt omodernt. Typ som att steka på en spis med upphöjda plattor. Varför har dom inte blivit utrotade ännu?! Nåja. Dags att räkna ut vad dagens mat har kostat!

Fläskfärs, 1,2kg, 39kr. (Coop sålde ut butiksmalet för 29,90kr/kg)
Eko ägg, 3 st, 9kr
2 gula lökar, 7kr

Summa: 55kr för hela smeten. Räcker till cirka 6 portioner = 9 kr p/p.

Tillbehör;
7 dl laktosfri grädde, 30kr, räcker till 3 måltider. 10kr p/p.
En burk världens bästa bea, 15kr , räcker till 3 måltider, 5kr p/p

Kardemummasumman =
19kr per portion med gräddsås
14kr per portion med bea

______________________________________________________

Till frukost idag blev det oopsie (jag är en kvinna full av överraskningar, jag vet!), så 10 spänn + 19 spänn blir 29 spänn! Fan vad gött! Hela 13 spänn till godo! Wiho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fritt fram att säga vad Du tycker! ☺