söndag 8 januari 2012

Riva ett kg ost på 30 sekunder och en hög wallenbergare


Alright, tänkte visa hur jag slänger ihop wallenbergare. Gjorde specialare idag och slängde i massor med riven ost i första smeten, andra smeten fylldes med ost och något vidbränd bacon.

Kör först ihop smeten till wallenbergarna! Jag tog lite vad som fanns hemma.
1 kg blandfärs (60spänn, coop ♥)
6 eko äggulor (17kr)
8 dl laktosfri grädde (45 jävla spänn.)
1 burk smetana (12,50kr)
En hög med varierande kryddor  
 
Idag valde jag att köpa stureost, helt enkelt för den var billigast. 38% fett, gick på 100lappen.


 Jag monterade rivsatsen på KA, kan knappt tro att jag kom på detta för bara ett par veckor sedan! Nåja, montera allt enligt bruksanvisning. 



Dela osten i mindre bitar och tryck ner några i röret. TAAADAA! Egentligen är ju det här tillbehöret till för att göra julienne av olika grön- och rotsaker. Men en dag fick jag en lysande idé och äntligen slipper jag stå och riva ostjäkeln för hand.. :)


Det går fort som attan! Toppade hela skålen på cirka 30 sekunder. Bättre än alla tvshopsmaskiner ni någonsin funderat på att köpa.


En styck stureost färdigriven!


Första smeten; med ost.


Men för första gången i mitt liv så råkade jag visst att överdosera ost. Fram tills idag har jag trott att det var omöjligt men ack så fel jag hade. Osten blev en flytande gegga som brände fast i stekpannan. Bah. Så jag slängde fram ultraplusen, öste ner smeten med ost och bacon som var kvar, hyvlade över lite smör och riven ost. Står just nu i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fritt fram att säga vad Du tycker! ☺